Vesi pole inimese loomulik keskkond. Paljud seda isegi pelgavad. Samas, kui riskid, päästevõtted ja aerutamise põhitõed endale selgeks teha, on tegemist suurepärase kohaga, kus saab mugavalt nii matkata kui ka tõsist sporti harrastada. Eestis on üle 10km pikkuseid vooluveekogusid 525, millest 10 on üle 100km pikad. Loomulikult ei ole kõik neist sõidetavad, aga avastamisrõõmu jagub kindlasti aastateks.
Kanuu, kajakk, SUP, raft. Ükskõik, milline sõiduvahend sind kõnetab, meie tunneme nende kõigi eripärasid. Loomulikult saad ise pusides ka lõpuks hakkama. Aga alati on targem kohe alguses võtta appi oma ala spetsid ja asjadest kiiremini aru saada, kui et mitu aastat ratast leiutada.
Aerutamine on Eestis üha populaarsem veespordiala, mis pakub suurepärast võimalust nautida nii loodust kui ka saada hea füüsiline koormus. Kui oled kunagi mõelnud, kuidas veekogudel liikuda ja milliseid vahendeid selleks kasutada, siis oled õiges kohas. Teeme tutvust viie popima alusega meie vetel. Ühekohaline kajakk, kahekohaline kajakk, ühekohaline kanuu, kahekohaline kanuu, SUP laud ja vajadusel ka raftiga.
Miks just meie ?
- Professionaalsed treenerid: Meie meeskonda kuuluvad kogenud ja asjatundlikud treenerid, kes juhendavad sind igal sammul. Nemad on sinu igapäevased teejuhid aerutamise juures.
- Erinevad veesõidukid: Kas sind kõnetab pigem kiiresti edasiliikumine või tahad hoopis rahulikult omapead matkata? Soovid kajakkiga Soome aerutada või kanuuga Võhandu Maratonil osaleda ? Või eelistad rahulikku kulgemist raftiga? Võib-olla tahad hoopis SUP lauaga natuke kõrgemalt ringi vaadata ? Meie teem sulle selgeks kõikide inimjõul liikuvate aluste eripärad.
- Ilus Eestimaa loodus: Aerutada saab ainult õues ja ainult veekogudel. Õnneks leidub Eestis palju puutumata loodust. Isegi Tallinna läheduses on mitu jõge ja järve, kus võid mitu tundi aerutada ilma ühtegi inimest nägemata. Küll aga võid kohata kopraid, haigruid, sookurgi, põtru jne. Ideaalne võimalus põgeneda igapäevaelu stressist ja nautida värsket õhku.
Ühekohaline kajakk
Ühene kajakk on reeglina 4,5-6m veesõiduk, mis liigub edasi aerutõmbe jõul. Aerul on laba mõlemas otsas ja tõmmatakse mõlemalt poolt paati, nägu sõidusuunas. Kajakk(inuiidi keeles: qajaq) on algselt inuiitide ja eskimote poolt mitme tuhande aasta jooksul kasutatud tööriist nii hülgejahiks kui ka transpordiks tormistel meredel. Tänapäeval kasutatakse kajakke peamiselt siiski matkamiseks ja sportimiseks. Kuigi kajaki algne kasutusvaldkond oli jahipidamine, siis tänapäevased eri tüüpi paadid sobivad hästi nii rahulikele jõgedele/järvedele kui ka kärestikele ja merele. Nagu tõsisel suusatajal on igale ilmale vähemalt 10 paari suuski, siis tõsisel aerutajal on igaks olukorraks riiulis olemas vähemalt 5-6 paati.
Esimest korda ühekohalise kajakiga
Olenevalt mudelist võib esimene kord ühese kajakiga tunduda ebastabiilne ja hirmutav. Esimesel korral paati istudes pole mingit tähtsust, mis on selle paadi lõppkiirus. Esimestel kordadel on vaja aru saada, mis pidi aeru käes hoida, kuidas paati tüürida. Kuidas paadist ümberkäimise korral mugavalt välja saada jne. Kui põhitõed selged, saab hakata mõtlema kiirusele ja kitsamatele paatidele.
Paadis olles alustage rahulikult ja keskenduge aerutehnikale. Oluline on olla mitte krampis ja hoida keha vabana. Esimesed aerutunnid teeme alati rahulikus ja madalas vees, kus saab vajadusel iga kell jalad põhja panna.
Kahekohaline kajakk
Olenevalt mudelist võib esimene kord ühese kajakiga tunduda ebastabiilne ja hirmutav. See-eest kahene kajakk on palju stabiilsem. Just sellepärast kasutavad ka matkakorraldajad matkadel kaheseid kajakke. Vastupidiselt üldlevinud arusaamale on kajakk võrreldes kanuuga palju stabiilsem sõiduvahend, sest istutakse veepiiril või sellest allpool.
Kahekohalise kajaki pluss on juba mainitud stabiilsus, aga ka kiirus. Väga suur eelis tuleb välja just pikkadel maratonidel, kus vajadusel saab üks sõitjatest näiteks süüa ja teine samal ajal edasi sõita. Kahekohalises kajakis istuvad aerutajad üksteise taga ning aerutavad sünkroonis. Kasutame sportlikumaid tüüriga kajakke. Nendega on kajaki keeramine kerge ning lihtsalt õpitav.
Esimest korda kahekohalise kajakiga
Esimene kord kahekohalise kajakiga nõuab head koostööd ja suhtlust. Oluline on tõmmata samal ajal samalt poolt. Ehk et tagumine aerutaja jälgib esimest ja tõmbab täpselt tema järgi. Olenevalt paadist istub tavaliselt kogenum aerutaja taga, et hoida suunda ja vajadusel juhtida. Aga enamus meie kajakke on ümber ehitatud topelttüürimise peale. Eriti kasulik on see just käänulistel jõgedel, kus esimene märkab ohte paremini ja saab kiiremini reageerida. Kahekohaline kajakk on stabiilsem kui ühekohaline, seetõttu on see hea valik algajatele ja neile, kes soovivad aerutada koos sõbra või pereliikmega.
Kanuu
Kanuu on traditsiooniline Põhja-Ameerika sõiduk siseveekogudele. Kanuu on hästi tehniline sõiduvahend. Mõlemad aerutajad tüürivad kanuud võrdselt. Erinevalt kajakist istutakse veepiirist kõrgemal. Seetõttu on ka kanuu vastupidiselt üldlevinud arvamusele kajakist ebastabiilsem. Kanuuga merel ei käida. Ta on pealt avatud ja laiem kui süst, pakkudes rohkem ruumi varustusele ja ka rohkem ruumi sõitjale. Enamlevinud kanuud on kahekohalised. Aga sõidetakse ka üksinda. On olemas ka 4 kohalised kanuud. Suurematest alustesest on olemas 8-12 kohalised Voyagerid ja 10-20 kohalised dragon boatid, mis on ka sisuliselt kanuud.
Esimest korda ühekohalise kanuuga
Kui kanuu on juba oma olemuselt tehniline sõiduvahend, siis ühene kanuu on veelgi tehnilisem. Üksi ühelt poolt tõmmates pead suutma hoida paati otsekursil. Esmapilgul võib see päris lihtne tunduda, aga tegelikult nõuab suurt tehniliste oskuste pagasit. Seetõttu ei sobi ühene kanuu ka täiesti algajatele.
Esimest korda kahekohalise kanuuga
Esimene kord kahekohalise kanuuga eeldab head suhtlemist ja koostööd. Aerutajad peavad koordineerima oma liigutusi ja tegutsema ühtselt. Jällegi võib see eemalt vaadates tunduda lihtne, aga kuna kogu tõmbamine ja tüürimine tuleb ära teha aeruga, siis kanuu iseloomust arusaamine võtab oma aja. Tavaliselt istub kogenum aerutaja taga, et juhtida kanuud ja hoida suunda.
SUP Laud
SUP (Stand-Up Paddleboarding) laud on viimastel aastatel muutunud väga populaarseks. On olemas soodsamad täispuhutavad lauad ja kiiremad jäigad lauad. SUP laud on enamasti suur ja stabiilne. Laual seistakse püsti ja tõmmatakse edasi pika kanuuaeru sarnase aeruga. SUP laua sõidutehnika ei erine oluliselt kanuust. Lihtsalt sõiduasend on teine. Kui kanuus ja kajakis antakse alusele edasiliikumisjõud edasi läbi tagumiku ja jalgade, siis SUP laual ainult läbi jalgade. Kogu keha on rohkem koormatud. Seetõttu on SUP laud ka suurepärane treeningvahend.
Esimest korda SUP lauaga
Esimene kord SUP laual nõuab tasakaalu ja keskendumist. Alguses võib laual seismine üsna ebastabiilne tunduda. Sellepärast ongi päris esimesel korral hea alustada põlvili. Raskuskese on madalamal ja tunne palju kindlam. Kui juba tundub, et hakkab välja tulema, siis võib proovida ettevaatlikult püsti tõusta ja jätkata tõmbamist. Esimesed korrad toimuvad kindlasti siledal ja madalas vees.